TANDA-TANDA KENABIAN SEMASA KELAHIRAN RASULULLAH
Ketika kelahiran Nabi Muhammad saw ke
dunia, banyak perkara pelik yang telah berlaku. Hasan bin Thabit, penyair
Muhammad menceritakan salah satu daripada tanda tersebut. Menurutnya, sewaktu
Nabi Muhammad lahir, dia berada di Madinah. Ketika itu dia baru berumur tujuh
tahun. Pada hari itu aku berada dalam majlis orang-orang Yahudi Madinah.
Seorang ulama Yahudi telah memanjat naik ke atas bumbung rumahnya sambil
menjerit kepada semua orang, “bintang Ahmad muncul di langit” Bintang
ini hanya akan muncul apabila Muhammad dilahirkan. Peristiwa itu disaksikan
sendiri oleh Hasan.
Tanda-tanda kenabian pada diri kekasih Allah,
Muhammad bin Abdullah bukan sahaja dapat dilihat sebelum baginda dilahirkan
sahaja, malah tanda-tanda itu turut terlihat sewaktu baginda keluar dari perut
ibunya, Aminah.
Aminah binti wahab telah menceritakan pada
waktu melahirkan nabi Muhammad SAW, dia merasakan di sekelilingnya ada cahaya
yang bergemerlap bagaikan bintang berjatuhan. Ketika itu datuk Nabi Muhammad
SAW, Abdul Muthalib sedang berada di Ka’bah. Sebaik sahaja beliau mendengar
berita kelahiran cucunya, Abdul Muthalib kembali ke rumah. Beliau sangat
gembira menyambut kelahiran cucu yang dinantikan lalu menamakannya Muhammad
yang bererti “orang yang terpuji”. Pada saat kelahiran rasul utusan akhir zaman,
Nabi Muhammad SAW iaitu pada tanggal 12 Rabiul Awwal, tahun gajah, Aminah telah
menyaksikan cahaya keluar dari tubuh badan baginda. Malah cahaya tersebut
bersinar sehingga ke Istana Busra di Syria. Ia kelihatan seakan-akan anak panah
bagaikan pelangi sehingga dari jauh kota-kota tersebut dapat dilihat. Menurut
sesetengah pendapat, cahaya itu datang dan menerangi seluruh dunia. Sumber-sumber
Arab yang paling awal menyatakan bahawa ketika baginda dilahirkan terdapat
suatu cahaya terpancar dari rahim Aminah.
Menurut buku Sirah Nabawiyyah Ibnu Hisyam
(karangan Mustafa al-Saqa, Ibrahim al-Abyari dan Abdul Hafiz Syalabi), sewaktu
beliau mengandungkan Baginda Rasulullah SAW, beliau juga telah bermimpi melihat
cahaya keluar dari perutnya hinggakan dengan cahaya tersebut beliau dapat
melihat istana-istana Busra di negeri Syam. Tambahan lagi tanda kenabian
baginda juga telah terlihat sebaik sahaja
lahir ke dunia. Hal ini dapat dibuktikan dimana ibu baginda, Aminah sendiri
melihat baginda berada dalam keadaan terbaring sementara kedua-dua tangannya
mengangkat ke langit seperti seorang yang sedang berdoa. Menurut sesetengah
riwayat lain, ketika dilahirkan nabi berada dalam keadaan memandang ke arah
langit serta tangannya diletakkan ke tanah melambangkan martabatnya lebih
tinggi daripada semua makhluk.
Kitab Taurat dan Injil telah menceritakan
perihal kelahiran seorang nabi pada akhir zaman yang memiliki darjat yang lebih
tinggi daripada nabi-nabi yang lain. Ketika Aminah melahirkan Nabi Muhammad
SAW, beliau ditemani oleh Asiah dan Maryam. Ini juga menjadi satu isyarat
bahawa darjat Nabi Muhammad lebih tinggi berbanding Nabi Musa dan Nabi Isa. Menurut
Rusydi Ramli (2012), peristiwa yang mengawal kelahiran setiap nabi tidak akan
terjadi secara kebetulan. Semua peristiwa tersebut berada dalam realiti dan
telah direncanakan oleh Allah SWT, khususnya yang berkenaan dengan kelahiran
Nabi Muhammad SAW baik dalam kitab Taurat mahupun Injil. Firman Allah dalam
Al-Quran:
Maksudnya: Dan (ingatlah juga peristiwa)
ketika Nabi Isa Ibni Maryam berkata: "Wahai Bani Israil, Sesungguhnya Aku
ini pesuruh Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab Yang diturunkan
sebelumku, Iaitu Kitab Taurat, dan memberikan berita gembira Dengan kedatangan
seorang Rasul Yang akan datang kemudian daripadaku - bernama: Ahmad". maka
ketika ia datang kepada mereka membawa keterangan-keterangan Yang jelas nyata,
mereka berkata: "Ini ialah sihir Yang jelas nyata!" (Surah As-Shaff:
6)
Selain itu, ibunda Rasulullah SAW turut melihat
awan turun dan menyelimuti dirinya dan menyerunya untuk memimpin bayinya
mengelilingi bumi Timur dan Barat, agar mereka mengetahui bahawa dialah yang
akan menghapuskan segala perkara syirik. Sementara pada malam kelahiran baginda juga,
berhala-berhala yang terdapat di situ telah rosak dan musnah. Abdul Mutalib
yang ketika itu sedang berada di Kaabah telah melihat peristiwa di mana berhala
tiba-tiba jatuh dari tempatnya dan sujud kepada Allah. Abdul Mutalib turut mendengar
suara dari dinding Kaabah yang mengatakan “telah lahir nabi pilihan yang akan
membinasakan orang kafir dan mensucikanku daripada berhala-berhala ini dan akan
memerintahkan penyembahan Yang Maha Mengetahui.''
Sementara itu, Al-Hafiz Ibnu Kathir pula menjelaskan
di dalam kitabnya bahawa Nabi Muhammad SAW telah dilahirkan dalam keadaan
telah dikhitankan dan sudah terputus urinya (Abu Mazaya Al-Hafiz, 2008).
Beliau meriwayatkan daripada Al-Baihaqi di mana mafhumnya adalah seperti
berikut:
Abu Baihaqi berkata, “Abu Abdillah
Al-Hafiz menceritakan kepadaku, menceritakan kepadaku Abu Bakar bin Ahmad bin
Hatim Ad-Darai, menceritakan kepadaku
Abu Abdillah Al-Busaynji, menceritakan kepadaku Abu Ayyub Sulaiman bin Salamah
Al-Khabairi, menceritakan kepadaku Yunus bin Ata’ bin Uthman bin Rabi’ah bin
Ziyad bin Al-Harith al-Shadai di Mesir, menceritakan kepadaku al-Hakam bin
Abban daripada Ikrimah daripada Ibnu Abbas daripada bapanya (Abbas) bin Abdil
Mutahalib r.a. dia berkata, “Adalah Rasulullah SAW dilahirkan dalam keadaan
telah berkhitan dan terputus urinya.” Kemudian di berkata lagi, “Maka hairanlah
Abdul Mutalib dan dia pun mendekati dan hormat kepadanya.” Kemudian dia
berkata, “Sesungguhnya ada sesuatu (yang luar biasa) pada anakku ini. Maka hal
itu pun benar-benar terbukti.
Sementara itu, Ibnu Asakir pula
meriwayatkan daripada satu hadis yang diambil daripada Sufyan bin Muhammad
al-Masisi daripada Hisyam bin Malik, “Adalah Rasulullah SAW bersabda:
“Sebahagian daripada kekeramatanku
(kemuliaanku) daripada Allah SWT adalah aku dilahirkan dalam keadaan telah
berkhitan dan tiada seorang pun yang mengalami hal ini selain aku.”
Namun begitu, al-Hafiz Ibnu Asakir
meriwayatkan satu hadis lagi daripada Abdul Rahman bin Uyainah al-Basri,
menceritakan kepadaku Ibnu Muhammad Al-Madaini al-Salma, menceritakan kepadaku
Salamah bin Maharib bin Muslim bin Ziyad daripada bapanya daripada Abi Bakrah,
“Bahawasanya Jibril telah mengkkhitan Nabi Muhammad SAW ketika beliau
membersihkan dan mencuci hati Baginda SAW.” Berhubung hadis ini, Ibnu Kathir
berkata , “Yang sedemikian ini adalah sangat aneh.”
Kelahiran
Nabi Muhammad SAW telah membawa rahmat ke seluruh Alam. Allah telah merahmati
setiap orang yang meraikan dan memuliakan kelahiran Nabi Muhammad SAW. Firman
Allah SWT:
Maksudnya: "Iaitu orang-orang Yang
mengikut Rasulullah (Muhammad s.a.w) Nabi Yang Ummi, Yang mereka dapati
tertulis (namanya dan sifat-sifatnya) di Dalam Taurat dan Injil Yang ada di
sisi mereka. ia menyuruh mereka Dengan perkara-perkara Yang baik, dan melarang
mereka daripada melakukan perkara-perkara Yang keji; dan ia menghalalkan bagi
mereka Segala benda Yang baik, dan mengharamkan kepada mereka Segala benda Yang
buruk; dan ia juga menghapuskan dari mereka beban-beban dan belenggu-belenggu
Yang ada pada pada mereka. maka orang-orang Yang beriman kepadaNya, dan
memuliakannya, juga menolongnya, serta mengikut Nur (cahaya) Yang diturunkan
kepadanya (Al-Quran), mereka itulah orang-orang Yang berjaya.( Surah Al-‘Araf :
157)
Ini dapat dibuktikan apabila Allah SWT
juga telah meringankan azab kepada Abu Lahab atau Abdul Uzza yang
menyambut kelahiran Baginda Muhammad SAW. Seperti yang kita sedia maklum, Abu
Lahab merupakan bapa saudara nabi yang sangat gembira dia atas kelahiran Nabi
Muhammad. Namun, setelah Nabi Muhammad menjadi Rasul dan menyampaikan risalah
Islam kepadanya, Abu Lahab telah mencaci baginda dan sama sekali menolak ajaran
Islam yang dibawa Baginda.
Peristiwa
ini berlaku setelah Baginda Rasulullah dilantik menjadi Nabi, di mana perkara
pertama yang dilakukan Nabi SAW ialah mengumpulkan saudara-maranya, bapa
saudara dan sebagainya dan menyeru, "Wahai bapa-bapa saudaraku,
sepupu-sepupuku, adik-beradikku! Aku hendak ceritakan kepada kalian satu
perkara, kalau aku katakan di belakang bukit ini ada segerombolan tentera
hendak menyerang kita apakah kalian percaya?" Jawapan penduduk Mekah yang
kebanyakan adik-beradik Nabi SAW pada waktu itu berkata: "Muhammad, bahkan
kami percaya apa yang kamu katakan kerana kamu tidak pernah berbohong kepada
kami." Maka jawab Nabi SAW. "Maka pada hari ini aku ingin isytiharkan
aku adalah utusan Allah." Lalu bangun Abu Lahab seraya berkata
"Celakalah Muhammad", apakah kerana ini kamu kumpulkan kami?". Sehubungan
itu, Allah SWT telah menurunkan ayat Al-Qur'an surah Al-Masad:
Maksudnya:
Binasalah kedua-dua tangan abu lahab, dan binasalah ia bersama! Hartanya dan
Segala Yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya. Ia akan menderita bakaran
api neraka Yang marak menjulang. Dan juga isterinya, seorang perempuan
pemunggah kayu api. Di lehernya sejenis tali, dari tali-tali Yang dipintal.
Mahupun begitu, Allah telah
memberikan keistimewaan kepada Abu Lahab di mana setiap hari Isnin, azab ke
atasnya akan diringankan hanya kerana di telah menyambut kelahiran Nabi
Muhammad SAW. Abu Lahab
ketika menerima berita kelahiran Nabi Muhammad SAW telah pun menyatakan kesyukuran
kepada tuhan yang menjaga Ka'bah, dan mengorbankan 100 ekor unta sebagai tanda
gembira dengan kelahiran Muhammd SAW. Malah, Abu Lahab juga telah memerdekakan
beberapa orang hamba. Seorang daripadanya ialah Suwaibah yang kemudiannya
menjadi ibu susu Nabi.
Imam Bukhari meriwayatkan dalam sahihnya,
bahawa azab ke atas Abu Lahab diringankan pada Isnin, iaitu hari kelahiran
Rasulullah, kerana memerdekakan Suwaibah, iaitu hambanya yang menceritakan
khabar gembira mengenai kelahiran Nabi Muhammad SAW.
Dengan hanya disebabkan keraian Abu
Lahab terhadap kelahiran rasulullah, Allah telah meringankan azab terhadap
beliau pada setiap hari Isnin. Ini menunjukkan betapa istimewanya hari
kelahiran nabi Muhammad hinggakan Abu Lahab yang kuffar, serta seorang musuh
kepada Nabi juga diringankan azabnya. Malah, hal ini juga jelas mununjukkan
darjat dan ketinggian Rasulullah SAW di sisi Allah serta menjadi tanda
kebesaran dan kenabian Nabi Muhammad SAW sebagai kekasih Allah. Menurut Al-Hafiz Nasiruddin Ibnu Syamsuddin
ad-Dimsyaqi dan Imam al-Qurra al-Hafiz Syamsuddin Muhammad al-Jazri, adalah
menganjurkan untuk memulia dan membesarkan Nabi Muhammad SAW dengan mengambil
sempena hari kelahiran Baginda. Hari kelahiran Baginda adalah ‘Hari Kebesaran
Islam' dan hari yang mempunyai kelebihan dan keistimewaan. Qatadah an-Ansari
meriwayatkan "Bahawasanya Nabi ditanya mengenai berpuasa pada Isnin,
berkata Nabi Muhammad SAW: "Itulah hari yang dilahirkan aku padanya dan
diturunkan kenabian ke atasku." (Hadis riwayat Muslim).
10:33 AM |
Category:
TANDA-TANDA KENABIAN SEMASA KELAHIRAN RASULULLAH
|
0
comments
Comments (0)