PENGENALAN 

     
         Kenabian merupakan anugerah Allah S.W.T yang diberikan kepada hamba yang dikehendaki-Nya. Anugerah ini tidak akan diperolehi dengan jalan ikhtiar atau usaha dengan kesungguhan dan kepayahan. Selain itu, kenabian juga tidak akan diperolehi jika seseorang itu memperbanyakkan ketaatan dan ibadahnya kepada Allah. Hal ini kerana, nubuwwah adalah pilihan dan kenabian itu akan diperoleh apabila Allah telah memilih seseorang yang istimewa untuk menjadi pemimpin bagi umatnya yang lain. Firman Allah S.W.T dalam surah al-Baqarah ayat 105,

Maksudnya : Orang-orang kafir dari ahli Kitab dan orang-orang musyrik tiada menginginkan diturunkannya sesuatu kebaikan kepadamu dari Tuhanmu. dan Allah menentukan siapa yang dikehendaki-Nya (untuk diberi) rahmat-Nya (kenabian); dan Allah mempunyai kurnia yang besar. 

            Mereka adalah daripada golongan manusia yang sanggup dan mampu membawanya kerana kenabian ialah satu beban yang berat dan mempunyai tanggungjawab yang besar. Di samping itu, kenabian juga tidak mengikut keturunan ataupun nasab, dan tidak dapat diusahakan dengan berebut menerusi kedudukan ataupun kekuasaan. Firman Allah dalam surah al-Haj ayat 75,

Maksudnya : Allah memilih utusan-utusan-(Nya) dari malaikat dan dari manusia; Sesungguhnya Allah Maha mendengar lagi Maha Melihat. (surah al-Haj: ayat 75)

            Kenabian juga tidak akan diberikan kepada orang-orang kafir, hanya diberikan kepada orang-orang mukmin. Kenabian adalah khusus kepada orang lelaki sahaja, tidak akan ada wanita yang mendapat kenabian. Hal ini kerana, tugas-tugas kenabian sangatlah berat dan memerlukan tahap kesabaran yang tinggi. Oleh itu, semua rasul sudah tentunya menerima ujian dan cabaran yang sangat hebat dalam proses menjalankan dakwahnya.

            Kesimpulannya, kita wajiblah beriman kepada para rasul kerana mereka ialah utusan Allah yang sangat mulia dan terpelihara daripada melakukan dosa. Selain itu, mereka adalah pemimpin yang perlu dicontohi dan diteladani kerana mereka mempunyai sifat-sifat yang terpuji dan baik di sisi Allah S.W.T.

Comments (0)